hoppningsuppdatering - mina hoppande änglar♥

Hejsan igen!
Just nu ligger jag här efter att ha kört kvällens slutliga motionspass med Henry på ridbanan. Idag har det varit en lång och varm dag, som givetvis har varit full med scheman och pass som ska klaras av innan dagens slut, precis som vanligt. Så nu efter Henrys slutliga motionspass så kan man ju förstå att han är trött och för tillfället ligger och sover bredvid mig som en stock, och han kommer förhoppningsvis ligga sådär resten av kvällen också, min gris.♥
Så nu sitter jag alltså helt utslagen efter en väldigt varm dag full med hoppning som både veckan och dagen har bestått av, som jag givetvis hade tänkt att dela med mig av.
 
Henry jobbar jag bara med på 30cm höjderna just nu, och det går som vanligt i kanonfart utan rivningar och några få gånger med ett litet pet på bommen. 
Så nu jobbar vi enbart med repetition, finslipning och avstånden mellan hindren och jag tycker det går bra och främst av allt, vi närmar oss mållinjen nummer 2..drömmen är bara för nära nu!♥
Att finslipa är väl bara så att han får över tassarna ordentligt och håller samma tempo hela tiden, och för min del är det hur jag ska hålla kopplet när jag sätter ner honom (så det inte trasslar till sig) och min hållning när jag springer med honom, annars så är det bara att anmäla sig till en tävling och ta dem med storm.
Vi har även börjat ta längre mellanrum mellan hindren, ca 3 till 4 meters mellanrum kör vi på nu (finns dock inte på film) eftersom vi tidigare bara har kört på 1 meter, vilket är alldeles för litet mellanrum att tävla i, minsta mellanrummen mellan hinder är 3 meter så måste vi kunna dra ut lite på avstånden för att kunna tävla. 
Jag tycker att det går väldigt bra för Henry, han bryr sig inte om mellanrummen utan har total fokus på nästa hinder och springer rakt på för att hoppa det. Elitkanin på hög nivå.♥
 
Lakrits har jag även börjat med lite vid sidan om, efter Henrys pass så kommer han ut på banan och ska träda fram sin hoppförmåga.
Vi jobbar mycket på 5 och främst 10cm hinder, och även där på mellanrummen 3 meter.
Lakrits hoppar jättefint men lite osäkert, tyvärr, men det kommer antagligen att tränas bort automatiskt, vi har ju inte hoppat så mycket ännu. Men det går över ju mer man tränar, ta bara en titt på Henry som för 3 månader sedan var lika osäker som nu springer helt orädd mot hindret.♥
Något mer som vi måste jobba med är mellanrummen, han är verkligen osäker där och vill gärna dra iväg åt ett annat håll. men jag måste ju säga att han har ju utvecklats mycket där, om man drar lite löst i kopplet så dras han som en magnet åt hindret och då hoppar han, så hoppen är inga problem alls, bara lite träning med mellanrummen så kan vi höja höjderna sen.♥
 
Imorgon ska jag, mamma och Isa till Hallagården för att kolla på kaninhoppningen och skaffa oss lite nya kontakter, eftersom jag och Isa vill åka iväg och träna i en klubb eller hos privattränare med kaninerna och utveckla dom där, så hoppas vi att träffa någon som vi kan prata kanin med där och vi hoppas att en privattränare som vi kontaktat kommer finnas på plats som man kan fråga och prata med. 
 

Nej, nu ska jag och Isa titta på film och äta godis, super mysigt ju.♥
 
Ha det bra!♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0