kaninuppdatering : Hoppningen ♥

Hejsan på er!
Just nu sitter jag här i min pyjamas och myser igen efter att ha fixat i stallet ett par timmar, hoppat ett par kaniner och städat burar, så jag hade tänkt att lata mig resten av dagen. 
Det var ju ett tag sedan jag gjorde ett inlägg här, men jag har inte riktigt haft något att skriva om och jag har också lagt mycket tid på skolan för att försöka få med mig bra betyg till jul.
 
Men jag tänkte ändå sammanfatta lite om vad som har hänt hos kaninerna och deras framsteg i hoppningen, som jag lagt mycket tid på, även fast skolan kommit först. 
 
Henry: 
Henry går upp och ner hela tiden, men vi har kommit upp på 30-40cm för tillfället. Han har blivit lite smalare och lite starkare i bakbenen, och kan hoppa relativt högt på ett smidigt sätt, men vi kommer inte börja i lättklass som det ser ut just nu. Vi behöver mer tid på hög höjd och mer flyt innan vi kan starta i högre klasser, och klara minin helt felfritt upprepande.
Annars går det relativt bra, men han har blivit lite tröttare igen och min plan är att vi ska börja med fler promenader och mindre mat, mer aktiviteter och mer träning för att få honom i form igen, så han får mer och starkare muskelbyggnad så vi kan komma upp i högre klasser. 
 
Lakrits: 
Lakrits började haka upp sig några dagar innan tävlingen ( 14 december ) och jag kände hur han inte tyckte att det var roligt, utan påtvingande och jobbigt. Han petade bommarna och slarvade, hans glimt i ögat var försvunnen och han tyckte att det var tråkigare än någonsin. 
Så idag tog jag tag i hans hoppning, efter en veckas vila. Vi hoppade på en 10-20 cms nivå och han gick fint på rätuppstående hinder, men har problem med längden, som ingår hårt i en tävling och som måste sitta tills tävlingen i februari, för att han ska kunna vara med. Så det ska jag försöka fixa till med mer övning och träning på längre hinder.
 
Helix: 
Här har jag slitit och kämpat hårt och ständigt, Helix är ett litet härligt monster, som varit absolut svårast hittills och det har tagit hårt på mitt tålamod, och det tog tid innan vi kom dit vi är idag, som ett tätt ekipage som kommer klättra i klasser fort och smidigt och kännas igen på banorna i sommar.
Helix hoppar just nu 30 cms hinder med flyt och även mini banan fint, han är smält som smör nu och är fantastiskt duktig och vältränad än förut. Vi tar promenader, han får en lagom mängd mat, får hoppa i box i timmar och hans egen hoppning, allt för att behålla hans vältränade jag. Han kräver lång tid och mycket träning för att behålla sin kropp. 
 
Andy: 
Min nya lilla skutt ( kommer ett enskilt inlägg om honom ) är nu runt 3 - 4 månader och och är redo för det första steget, selträningen. 
Jag var ute med honom idag, då tog vi en längre tur runt gården för att han ska bli vältränad och stark i både bak och fram benen. Han hade fint flyt med försökte vända ett antal gånger, som jag ska försöka träna bort, och sedan se till så han känner sig bekväm i selen. Han får dessutom snart byta från "bebisselen" till Helix sele ( dem får dela ) eftersom han växer så det knakar den ungen! 
 
Det var väll det jag tänkte skriva idag, har lite saker kvar inomhus som måste göras och efter det så ska jag lata mig lite till. 
 
Ha det bra!♥
 
 
Andy nosar runt lite här och var på första selträningen!♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0